29 Μαρτίου 2024

Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων 1ου Γυμνασίου Καισαριανής: Ανακοίνωση για την “Ελληνική PISA”

«Αυτοί που μας κλέψαν το βιβλίο από το χέρι, μας κατηγορούν ότι μείναμε αδιάβαστοι»
Μπέρτολτ Μπρεχτ

Αγαπητές/τοί γονείς & κηδεμόνες,

Η «Ελληνική PISA» είναι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα βασισμένες σε ένα διεθνές πρότυπο που δεν λαμβάνει υπόψη τις αξίες που προσδίδει η κάθε κοινωνία στην εκπαίδευση, τις ιδιαιτερότητες του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε χώρας, τις διαφορετικές κουλτούρες, το διαφορετικό οικονομικό υπόβαθρο και τις διαφορετικές ανάγκες. Αποτελεί ένα σύστημα δεικτών στη λογική μιας νεοφιλελεύθερης αντίληψης αποτύπωσης αριθμών προκειμένου η Δωρεάν Δημόσια Εκπαίδευση να συρρικνώνεται μέχρι την οριστική κατάργησή της. Στα χρόνια που εφαρμόζεται σε διεθνές επίπεδο μόνο δυσμενείς αλλαγές έχει φέρει και είναι ταυτόχρονα και αναξιόπιστο. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να εξηγηθεί η πτώση της Φιλανδίας από την κορυφή της κατάταξης, ενώ οι χώρες που είναι στην κορυφή της κατάταξης είναι χώρες της Ασίας, γνωστές για τα αυταρχικά τους εκπαιδευτικά συστήματα (Κίνα, Σιγκαπούρη, Ιαπωνία). Επομένως, στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και μεμονωμένα στους μαθητές δεν έχει να προσφέρει τίποτα για τη βελτίωση τους καθώς αν ήθελε το Υπουργείο Παιδείας έχει άπειρα δεδομένα και στοιχεία για την πρόοδο των μαθητών, των καθηγητών και την υλικοτεχνική υποδομή και θα το έπραττε.

Η μέχρι σήμερα πολιτική που εφαρμόζει το Υπουργείο Παιδείας σίγουρα δεν είναι προς την κατεύθυνση βελτίωσης του εκπαιδευτικού μας συστήματος με δεδομένο ότι τα χρήματα που δίνονται κάθε χρόνο είναι λιγότερα, τα κενά των καθηγητών μεγάλα, ο αριθμός των μαθητών στην τάξη αυξάνει, ενώ θεσπίζει διαδικασίες (πχ τράπεζα θεμάτων, ελάχιστη βάση εισαγωγής) με μόνο σκοπό τον αποκλεισμό των παιδιών των χαμηλών εισοδημάτων από τη μη υποχρεωτική δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πόσο να σηκώσουν το βάρος οι γονείς;

Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων με τέτοιου είδους συστήματα στοχεύει στη μετατόπιση των ευθυνών του κράτους στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και στις οικογένειες τους για προβλήματα που το ίδιο δημιουργεί και αρνείται να λύσει. Προωθεί την κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών. Προετοιμάζει την νομιμοποίηση μέτρων για την εκπαίδευση με σκοπό την ιδιωτικοποίηση της. Στοχεύει στον ανταγωνισμό μεταξύ των σχολείων και των μαθητών (μη το συγχέουμε με την άμιλλα) με τελικό στόχο την περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης τους.

Έτσι το σχολείο μας δεν θα προάγει την ολόπλευρη μόρφωση, αλλά δεξιότητες, δεν θα προάγει την κριτική σκέψη αλλά θα δημιουργεί μια παιδαγωγική ασφυξία, δεν θα προάγει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών αλλά ούτε και την ανάπτυξη σκεπτόμενων πολιτών. Η καλλιέργεια των αξιών της αλληλεγγύης, της ισότητας, της συμμετοχής σε δημοκρατικές διαδικασίες, αξίες που η Ελληνική κοινωνία διαχρονικά ασπάζεται δεν θα αποτελούν μέρος της παιδείας στο σχολείο μας.

Η ΟΛΜΕ και ΔΟΕ προκήρυξαν στάση εργασίας για την ημέρα των εξετάσεων 18/05/2022 και με εντολή της Υπουργού Παιδείας Κεραμέως κρίθηκαν παράνομες. Είμαστε μαζί τους για το καλύτερο σχολείο που όλοι θέλουμε.

Καλούμε τους γονείς & κηδεμόνες αλλά και όλη την εκπαιδευτική κοινότητα να απέχει απ’ τη διαδικασία των εξετάσεων ως ένδειξη στήριξης στο αίτημα μας για ουσιαστική Δωρεάν Δημόσια Εκπαίδευση για τα παιδιά μας.

Με εκτίμηση,

το ΔΣ του Συλλόγου.

Στους ακόλουθους συνδέσμους υπάρχει σχετική ενημέρωση για τις εξετάσεις PISA

OECD and Pisa tests are damaging education worldwide – academics

PISA 2018 Worldwide Ranking – average score of mathematics, science and reading – FactsMaps

Translate »